۵۰ توصیه برای شروع کسب و کار خودتان(بخش دوم)
۵۰ توصیه برای شروع کسب و کار خودتان:راه انداختن یک کسب و کار شخصی همانقدر که وسوسه برانگیز و جذاب است میتواند سخت و طاقت فرسا هم باشد. اما برای اینکه در این راه موفق شوید خوب است از توصیه های یک مشاور کسب و کار بهره ببرید. در ادامه ۵۰ توصیه برای شروع کسب و کار خودتان آمده است که میتواند در نقش یک مشاور کسب و کار واقعا عالی عمل کند.
۲۱. برای ثبت اختراع عجله نکنید.
ثبت اختراع معمولا هزینه بسیاری میطلبد و بسیار هم وقتگیر و خستهکننده است. از این رو برای ثبت اختراع تان زیاد هم عجله نکنید بگذارید اول مشتری هایتان را پیدا کنید و خیالتان از بابت بازار فروش آن راحت شود و سپس به دنبال ثبت و کارهای قانونی بروید.
مطلب مرتبط:تکنیک های روانشناسی قیمت گذاری(بخش دوم)
مشاور کسب و کار ۲۲: منعطف باشید.
شما باید قادر باشید نسبت به آنچه مشتریانتان میخواهند انعطاف لازم را داشته باشید. توجه به نیاز مشتری و خواست او میتواند ضامن بقای کسب و کار شما باشد.
۲۳. ایدههایتان را با اعضای خانواده و دوستانتان به اشتراک بگذارید.
معمولا دوستان و عزیزان شما نسبت به کسب و کارتان صادقانه سخن میگویند. پس از آنان به عنوان مشاوران رایگان و صادق حتما کمک بگیرید.
۲۴. ناظران ایرادگیر را فراموش کنید.
بین انتقاد سازنده که موجب رشد و گسترش کسب و کار شما میشود و نیز ایرادگیریهای از روی غرض همیشه فاصله است. سعی کنید به انتقادات سازنده گوش دهید اما از افراد ایرادگیر که هیچ راهحلی برای مشکل شما ندارند و فقط میخواهند مسیر شکست را برایتان هموار کنند فاصله بگیرید.
۲۵. عصبانی نشوید
اگر در نوبت اول ایده شما توسط مشتریان یا سرمایهگذاران رد شد زود عصبانی نشوید. سعی کنید چیزی که آنها دوست نداشتهاند را پیدا کنید و در جهت رفع آن کوشا باشید. پس از رفع ایرادات و انجام تغییرات لازم دوباره به سمت انان برشد.
۲۶. خدمات یا محصولاتتان را خیلی سریع تحویل دهید.
کسب و کار شما یک کار در حال پیشرفت است و اگر محصول یا خدمات خود را به سرعت تحویل مشتری دهید میتوانید اجتماعی از مشتریان راداشته باشید که بازخوردهای ارزشمندی به شما میدهند و در ادامه مسیر همواره کمکرسان شما خواهند بود.
۲۷. محصولات یا خدمات جدید را پیشنهاد دهید.
مشاور کسب و کار : اگر مشتریانی از گذشته داشتهاید شک نکنید که باارائه خدمات یا محصولات جدید میتوانید دوباره به معامله با آنان ادامه دهید.
مطلب مرتبط:تکنیک های روانشناسی قیمت گذاری(بخش اول)
۲۸. صبور باشید
همیشه یادتان باشد که موفقیت یک شبه اتفاق نخواهد افتاد. پیش از اینکه سود ببرید، باید زمان زیادی را صرف کسب و کارتان کنید.
۲۹. چیزی بیش از سطح انتظار ظاهر شوید.
وقتی یک مشتری جدید گرفتید سعی کنید لااقل در ماه اول خدمات و کالایی به او عرضه کنید که بیش از سطح انتظارش باشد. این گونه مشتری را به خودتان وفادار کردهاید.
۳۰. همه اتفاقات کسب و کارتان را در سایت یا وبلاگتان بنویسید
از اینکه درباره تمام موفقیتها و شکستها، مذاکرات و مبارزاتتان در کسب و کار با مشتریان سخن میگویید اصلا خجالت نکشید. مشتری باید بداند شما زنده و فعال و پویا هستید. پس برایش تعریف کنید.
۳۱. از جنگ و جدل با شریک(شرکا) خود اجتناب کنید.
هرگز تن به درگیری بین خودتان و شریکتان ندهید. اگر میبینید واقعا نمیتوانید با هم کار کنید سریعا رابطه کاری را قطع کنید و به طور قانونی هرکسی سهمش را بردارد و کار خودش را انجام دهد. درگیر این جنگ و جدلها شدن اجازه رشد در کسب و کارتان را از شما میگیرد.
مشاور کسب و کار ۳۲: از تنها شدن نترسید
یادتان باشد همانطور که شما نیاز به سرمایهگذار دارید بعضی ادمها هم هستند که نیاز به سرمایهگذاری در یک شرکت را دارند. پس اصلا ترس به خودتان راه ندهید و تسلیم نشوید. در نهایت یک یا چند شریک سرمایهگذار دیگر پیدا میکنید و اوضاع را تحت کنترل خود درمیآورید.
۳۳. یک دستیار محتوانویس استخدام کنید.
گذشته از اینکه شما یک نویسنده زبردست هستید اما باید یک دستیار محتوانویس برای خودتان استخدام کنید که ایمیلهای هدفمند به مشتریانتان بزند و همچنین بتواند کسب و کار شما را در رسانههای اجتماعی معرفی کند و در توسعه برند شما کوشش کند.
مطلب مرتبط:۶ راهی که به شما کمک میکند علایق خود را بهتر بشناسید(قسمت اول)
۳۴. برای جلسات کاری حسابی آماده شوید.
مشاور کسب و کار : وقتی قرار ملاقات با یک مشتری دارید سعی کنید حسابی آماده باشید و آنچه ر ا که فکر میکنید نیاز است در دسترس داشته باشید. مثلا اطلاعات خود رادر مورد حرفهتان بالا ببرید، در مورد کارکنان شرکتتان نکات مهم و خوبی داشته باشید و از بازار رقابت به خوبی سخت بگویید.
۳۵. رقابت نباید شما را بترساند.
هنگام صحبت با سرمایهگذاران یا مشتریان از کلام ناجوری درباره بازار رقابت و رقیبانتان استفاده نکنید. هیچ نیازی نیست که این جلسه را تبدیل به یک قرار ملاقات تلخ کنید. در حقیقت گاهی اوقات به این شیوه صحبت کردن حتی ممکن است مشتری شما را به سمت رقیبتان سوق دهد. به یاد داشته باشید وقتی یک رقیب در بازار حضور دارد، پس یک بازار برای کسب و کار شما شکل گرفته است.
۳۶. مزیت تبلیغات دهان به دهان را بدانید.
هیچ چیزی بهتر از تبلیغات دهان به دهان برای فروش کالا یا خدمات وجود ندارد. اجازه دهید اعضای خانواده، دوستان و افراد بانفوذی که میشناسید چند کلمهای درباره محصول یا خدمات شما با دیگران سخن بگویند. شک نکنید آن چند نفر هم با افراد دیگر سخن میگویند و همینطوری محصول شما دهان به دهانمی چرخد و معروف میشود.
۳۷. شبکه را فراموش نکنید.
از اینکه دیگران با چهره شما آشنا شوند نترسید. سعی کنید از لاک خود بیرون بیایید و خودتان را به عموم مردم چه مشتریان و چه سرمایهگذاران نشان دهید. شرکت در همایشهای مربوطه و حضور در نشستهای مختلف روش خوبی برای گسترش شبکه است.
۳۸. به مشتریان برجسته خدمات بیشتر ارائه دهید.
تعامل با مشتریان بخش بزرگی از کسب و کار شماست. کسب و کار شما ممکن است مشتریان جدیدی به دستآورد اما این بخش مهم کسب و کار شما نیست. بخش مهم آن حفظ ان دسته از مشتریان است که برای شما مشتریان برجسته و وفادار محسوب میشوند.
۳۹. از کارکرد درست وب سایت تان مطمئن شوید.
مشتریان بالقوه میخواهند تا حد امکان در مورد کسب و کار شما اطلاعات بیشتری کسب کنند و باید بتوانند به سرعت به هر نوع اطلاعات در وب سایت شما دسترسی پیدا کنند.
۴۰. بیش از حد نگران اقتصاد نباشید.
برخی از بهترین کسب و کارها در دوره رکود اقتصادی راهاندازی شدهاند. طبق آمار بنیاد کافمن بیش از نیمی از شرکتهایی که در ۲۰۰۹ توسط فورچون ۵۰۰ فهرست شده بودند در دوران رکود اقتصادی تاسیس شده بودند.
۴۱. مطمئن شوید که مشتریان صورت حسابهایشان را پرداخت میکنند.
همیشه مطمئن باشید که پول محصولات یا خدماتتان به شما برمیگردد. سعی کنید یک تقویم زمانی داشته باشید و در آنجا تمام پرداختها را ثبت کنید.
۴۲. کارمندان مناسب استخدام کنید.
برای کسب و کار خود کارمندان مناسب استخدام کنید. اگر فکر میکنید این کسب و کار شماست و نیاز به فرد دیگری ندارد یادتان باشد که شمادر هر زمینهای تخصص و مهارت ندارید و برای برخی وظایف باید از افراد دارای کیفیت و تخصص کافی کمک بگیرید.
۴۳. مسئولیتها را به افراد مختلف واگذار کنید.
وظایف مختلف را به کارمندانتان بسپارید. به این کار مدیریت اثربخش میگویند.
۴۴. بدانید که صداقت بهترین سیاست است.
اگر هر موضوعی را با کارکنان درمیان بگذارید مطمئن باشید که میتوانند به شما راهحلهای خوبی بدهند. هیچکس از اینکه پشت سرش حرف بزنند خوشش نمیآید. پس تمام موضوعات حساس را قبل از اینکه درگوشی شوند خودتان بازگو کنید.
۴۵. یادتان باشد که مخالفان همیشه جذب میشوند.
به استخدام افرادی که شخصیت مخالف شما دارند اقدام کنید. این افراد شما را به یک چالشی میکشند که شاید دریچههای جدید در برابر دیدگان شما بگشاید و مهارت واستعدادهایشان چیزی را به کسب و کار شما میدهد که تا به حال نداشتهاید.
۴۶. با تفریحات مختلف و زندگی اجتماعی خود خداحافظی کنید.
شما مجبورید مدت زمان زیادی را به کسب و کار خود اختصاص دهید از این رو حتی یک شبانه روز هم برای برنامههای کاری یک روزهی شما کم است. بنابراین مجبور هستید بسیاری از فعالیتهای اجتماعی و تفریحی خود را کنار بگذارید و امیدوار باشید دوستان و خانوادهتان این موضوع را درک کنند.
مشاور کسب و کار ۴۷: بدانید که شما فرد نهایی پرداخت تمام پولها هستید.
به عنوان یک مدیرعامل یا صاحب کار مسئولیت پرداخت چکها و حقوق کارکنان با شماست. پس برای کسب درآمد بجنبید.
۴۸. از موفقیت یک تعریف فایدهمند و درست داشته باشید.
فقط به این دلیل که کسب و کار شما تا به حال باعث نشده که میلیاردر شوید دلیل نمیشود که بگویید کسب و کارتان شکست خورده است. همین قدر که شما یک سلسله وظایف کاری را انجام میدهید که به شما شور و انگیزه میدهد یعنی اینکه داستان موفقیت شما در حال تکمیل شدن است.
مشاور کسب و کار ۴۹: زمان خداحافظی را تشخیص دهید.
شکست اجتناب ناپذیر است. اگر کارها اصلا خوب پیش نمیروند و شما هرکاری از دستتان برمیآمده انجام دادهاید و نتیجه نگرفتهاید غرورتان را کنار بگذارید و کاسبیتان را جمع کنید. خب البته که پذیرفتن این موضوع به همین راحتیها هم نیست ولی یادتان باشد که این بهترین کار است.
۵۰. فقط به توصیه دیگران حتی یک مشاور کسب و کار تکیه نکنید.
مشاور کسب و کار : با وجود تمام این راهنماییها برای شما یادتان باشد مهمترین چیز روش آموختن است. در حالیکه ممکن است بسیاری از توصیهها برای دیگران خوب و کاربردی باشد شاید برای موفقیت و شکست شما تاثیرگذار نباشد. کسی که در نهایت میتواند صلاح و صواب کار خودش را تشخیص دهد کسی جز خود خود شما نیست. پس مسئولیت مستقیم تمام کارهایتان را بپذیرید و با تکیه بر دانش و مهارت خود مسیر کسب و کارتان را بسازید و آباد کنید. شاید در این راه شکست هم بخوری. اما نیک میدانید که این چیزی بوده که خودتان انتخاب کردهاید و به سرانجام رسانیده اید.
[…] دیدگاه مشتری عبارت است از مجموعه فایدههایی که از یک محصول (کالا یا خدمات) نصیب او میشود، منهای کلیه هزینههایی […]
[…] و دلایل نیاز سیستم های مدیریت به کنترل بررسی میشود. کنترل فرایندی مستمر برای اطمینان از انطباق نتایج واقعی با […]
[…] برای مطالعه: ۵۰ توصیه برای شروع کسب و کار خودتان(بخش اول) ۵۰ توصیه برای شروع کسب و کار خودتان(بخش دوم) […]