خانه Uncategorized مبانی نظری و پیشینه تحقیقات بازاریابی(فصل دوم پایان نامه_ادبیات نظری)

مبانی نظری و پیشینه تحقیقات بازاریابی(فصل دوم پایان نامه_ادبیات نظری)

94
0

مبانی نظری و پیشینه تحقیقات بازاریابی(فصل دوم پایان نامه_ادبیات نظری)

مبانی نظری و پیشینه تحقیقات بازاریابی(فصل دوم پایان نامه_ادبیات نظری):تحقیقات بازاریابی اغلب به عنوان ابزار بازاریابان جهت اتخاذ تصمیم‌های بهتر مطرح می‌گردد. پژوهشگران بازاریابی به منظور شناسایی توان بالقوه بازار، سهم بازار، میزان رضایت مشتری، رفتار خریدار و همچنین درباره شیوه­های قیمت­گذاری، نوع محصول، توزیع، ترفیع و گسترش فروش نیز مطالعه و تحقیق می‌کنند(کاتلر، ۲۰۰۵،۲۰).

کینیر و تیلور (۱۹۹۱) بر این باورند که تحقیقات بازاریابی به اجرای مفهوم بازاریابی کمک می‌کند، زیرا همانگونه که سازمان این مفهوم را متناسب سازی می‌کند، تحقیقات بازاریابی نیز به عنوان شیوه­ای برای یکپارچه سازی اقدامات سازمانی و تمرکز آن بر روی نیازهای بازار قلمداد می‌گردد. تحقیقات بازاریابی همچنین می‌تواند به عنوان یک عامل مهم در تولید هوش در بازارگرایی مطرح شود و به تمرکز تلاش‌های سازمان در جستجوی فعالانه و تولید اطلاعات مناسب بازار به منظور تأمین نیازها و خواسته های مشتریان کمک نماید.

 تحقیقات بازاریابی به فرآیندی اطلاق می‌گردد که طی آن اطلاعات از بازار دریافت، تحلیل و انتشار می‌یابند. از این رو می‌تواند در تطابق و هماهنگی سازمان با محیط تجاری نقش بسزایی را ایفا نماید (مکفیل ،۲۰۰۵، ۲۰۹). به طور کلی تحقیقات بازاریابی به زعم مالهترا در سالهای ۲۰۰۰و ۲۰۰۴، عبارتست از شناسایی، جمع آوری، تحلیل و انتشار هدفمند و سیستماتیک اطلاعات برای اتخاذ تصمیمات مرتبط با شناسایی و حل مسائل و فرصت‌ها در بازاریابی. البته اکر در سال ۲۰۰۵ بر این باور است که تحقیقات بازاریابی نه تنها باید به تهدیدات و فرصت­های محیطی پاسخ دهد بلکه بیشتر باید بر جهت گیری به منظور دستیابی به مزیت پایدار تأکید کند.

برای مطالعه بیشتر:ادبیات و مبانی نظری بازاریابی ویروسی

همزمان با ورود به عصر جدید، تحقیقات بازاریابی بیشتر و بیشتر برای شرکت‌هایی که با رقابت شدید روبرو هستند اهمیت می‌یابد. بارنرد (۱۹۹۹) دو دلیل عمده برای رشد مستمر تحقیقات بازاریابی ذکرمی­کند:

در ابتدا، سرعت تجارت به ‌واسطه وجود و عرضه کامپیوترها، تکنولوژی دیجیتال و وسائل ارتباطی افزایش یافته است و دوم آنکه، رشد مستمر تحقیقات بازاریابی، امری صریح برای عملیات جهانی است، همانگونه که پایان جنگ سرد، سیستم بین المللی جدیدی از جهانی سازی ایجاد نموده است(فریدمن  ،۱۹۹۴).
داگلاس و کرایگو (۲۰۰۱) عنوان کردند که؛ کسب و کارها در حال آماده شدن برای رقابتی در قرن بیست و یکم هستند، که به طور رو به رشدی بتوانند از طریق استراتژی‌هایشان تغییرات را در بازارهای جهانی پیش‌بینی کرده و نسبت به این تغییرات که آهنگی سریع دارد، واکنشی مناسب نشان دهند. درنتیجه، نیازهای اطلاعاتی آنها درحال تغییر است و پیچیده‌تر و گوناگون‌تر می‌شود. این اطلاعات عنصر مهمی در تصمیم گیری صحیح بازاریابی است. تحقیقات بازاریابی به مدیران کمک می‌کند که تغییرات در بازارها را دنبال کنند، استراتژی‌های مناسب بازاریابی را در پاسخ به تغییرات بازار طراحی کنند، راه حل‌های درستی را برای مسائل ویژه بازاریابی پیدا کرده و همچنین میزان کارایی شرکت را در بازار ارزیابی نمایند.
دانلود:
مبانی نظری و پیشینه تحقیقات بازاریابی(فصل دوم پایان نامه_ادبیات نظری)

پاسخ دادن

لطفاً نظرتان را بنویسید
نامتان را وارد نمایید