خانه مدیریت روش های ساده برای ارتباط بهتر با مشتریان

روش های ساده برای ارتباط بهتر با مشتریان

105
4
ارتباط بهتر با مشتریان

روش های ساده برای ارتباط بهتر با مشتریان

ارتباط بهتر با مشتریان:CRM برگرفته از عبارت Customer Relationship Management بوده و در ایران با نام مدیریت ارتباط با مشتری شناخته می شود. با بهره گیری از CRM، ارتباط مشتریان با سازمان و نیازمندی های آنها مورد بررسی و تجزیه و تحلیل اصولی قرار می گیرد. CRM در واقع فرایندی است جهت گردآوری و یکپارچه سازی اطلاعات به منظور بهره برداری مؤثر و هدفدار از آنها. این اطلاعات می تواند در رابطه با مشتریان، فروش، بازاریابی مؤثر، حساسیت و یا نیازهای بازار باشد. CRM بخشی از استراتژی یک سازمان جهت شناسایی مشتریان، راضی نگهداشتن آنها و تبدیل آنها به مشتری دائمی می باشد. همچنین CRM در راستای مدیریت ارتباطات مشتری با سازمان و بمنظور به حداکثر رساندن ارزش هر مشتری، سازمان را یاری می نماید.

توانایی ارتباط مؤثر با مشتریان می‌تواند باعث افزایش فروش و مراجعه‌ی مجدد مخاطبان به شرکت شود. از طرف دیگر، ناتوانی در درک و رابطه با مشتریان منجر به کاهش فروش، ناامیدی و دل‌زدگی مشتریان و شایعات ناخوشایند در مورد برند مذکور می‌شود.

اولین پله برای شروع این است که کاری کنیم که وقتی مشتریان به شرکت زنگ می‌زنند، تجربه و خاطره‌ی خوبی در ذهنشان باقی بماند. ممکن است فکر کنید که دوران تماس‌های تلفنی به سررسیده، ولی مطالعات نشان می‌دهند تماس‌های تلفنی هنوز اصلی‌ترین کانال ارتباطی مشتریان با شرکت‌ها هستند. درحالی‌که شبکه‌های اجتماعی سه درصد تماس‌های مشتریان با سازمان‌ها را پوشش می‌دهند، ۶۸ درصد تماس‌ها از طریق تلفن صورت می‌گیرد.

Image result for First deal

۱-  مراقب برخورد اول باشد

همه‌ی ما شنیده‌ایم که می‌گویند برخورد اولین همه‌چیز را تعیین می‌کند. کسب‌وکار هم از این قاعده مستثنا نیست. درواقع شاید اولین برداشت از شرکت مهم‌تر هم باشد؛ چراکه اگر مشتریان حس خوبی به شرکت شما نداشته باشند به سراغ رقیبانتان می‌روند.

یکی از ساده‌ترین مواردی که نخستین برداشت از شرکت شما را خراب می‌کند، این است که تماس‌های تلفنی دریافتی خود را به‌درستی جواب ندهید. اگر نتوانید میزان متوسط تماس‌های روزانه خود را برآورد کنید و متناسب با آن یک سیستم پاسخگویی خودکار برای مشتریانتان در نظر بگیرید، بدترین احساس ممکن را به مشتریان خود تقدیم می‌کنید. این کار بیش از آنکه فکر کنید به کسب‌وکار شما آسیب می‌زند.

در مطالعه و پژوهش دیگری، از هر ۱۰ مشتری بیش از ۸ نفر (۸۳ درصد) گفته‌اند که به علت سیستم ضعیف پاسخگویی خودکار تلفن شرکت‌ها، از خرید محصولات آن‌ها خودداری می‌کنند.

برای بیشتر شرکت‌ها، تلفن اولین نقطه‌ی تعامل با مشتری است، به همین دلیل بهترین راه برای اطمینان از ارتباط مؤثر با مشتریان، به‌کارگیری سرویس‌های پاسخگویی اتومات حرفه‌ای (اپراتور خودکار) است.

سرویس‌های باکیفیت پاسخگویی، در اسرع وقت تماس مشتریان را جواب می‌دهند و با صدایی دوستانه و حرفه‌ای، آن‌ها را خوب راهنمایی می‌کنند تا با گرفتن کد لازم به مسئول موردنظر خود در شرکت وصل شوند. این کار بار سنگینی را از دوش پرسنل اداری برمی‌دارد، ارتباط خوب و مؤثری را شکل می‌دهد و باعث می‌شود اولین تجربه تعامل مشتری با شرکت شما همراه با حسی خوب و قابل‌احترام باشد.

Image result for Reduce waiting time

۲- کاهش زمان انتظار اتصال تلفنی

طبق آمار، ۷۵ درصد مشتریان حس می‌کنند مدت‌زمانی زیادی را باید پشت تلفن منتظر بمانند تا به بخش موردنظر خود وصل شوند.  در سال گذشته ۶۷ درصد مشتریان این تجربه را داشته‌اند که از شدت انتظار و خستگی، تلفن را قطع کرده‌اند.

این مشکلی است که بسیاری از شرکت‌ها هنوز با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند. مردم دوست ندارند بیش از یکی دو دقیقه منتظر بمانند. پس سرویس گسترده‌ای طراحی کنید که تمام مشتریان در فاصله‌ی یک تا دو دقیقه یا به بخش موردنظرشان وصل شوند یا بتوانند پیغام خود را صندوق صوتی بگذارند. سرویس‌های پاسخگویی باکیفیت، طوری تنظیم می‌شوند که مشتری را مدت زیادی پشت خط منتظر نگذارند. می‌توان یک‌قدم جلوتر رفت و سیستم را طوری برنامه‌ریزی کرد که وقتی یک مشتری مدت‌زمان خاصی منتظر ماند، سیگنال خاصی بفرستد. با این روش مطمئن می‌شوید کسی به خاطر خستگی و انتظار از شرکت شما ناامید نمی‌شود.

Image result for customer services

۳- اولویت قرار دادن بخش خدمات مشتریان

بخش خدمات مشتریان یکی از اصلی‌ترین پل‌های ارتباطی مشتریان و شرکت‌ها است، بنابراین شما نمی‌توانید آن‌ها ندیده بگیرید. تحقیقات اخیر نشان می‌دهند که ۷۸ درصد مصرف‌کنندگان از مراکزی که فاقد خدمات مشتری هستند خرید نمی‌کنند. هنگامی‌که بخش تلفنی خدمات مشتری خوب عمل نکند، ارتباط اصلی مردم با شرکت از بین می‌رود و این مشکلی نیست که آن‌ها فراموش کنند. درنتیجه شما مشتریان پایه‌ی خود را هم از دست می‌دهید.

۴- لحن و شیوه‌ی مکالمه‌ی با مشتریان خود را بهبود ببخشید

بهبود رابطه با مشتریان به لحن و شیوه‌ی مکالمه‌ی شما با آن‌ها بستگی دارد. مکالمات تلفنی شما با مشتریان باید واقعی باشد، یعنی کمتر اسکریپت شده و نمایشی باشد. برای شروع می‌توانید سعی کنید که از جمله‌های مثبت استفاده کنید نه منفی. مثلاً بجای اینکه به مشتری خود بگویید کالایی که سفارش می‌دهد در دسترس نیست و تا ماه آینده هم تولید نمی‌شود، به او بگویید در عرض یک ماه کالای موردعلاقه‌ی او به دستش خواهد رسید، به‌محض اینکه کالاها به انبار برسند شما محصول را برای او ارسال خواهید کرد و در ضمن با او تماس می‌گیرید و او را در جریان قرار می‌دهید.

4 نظرات

  1. […] مشتریان کیفیت خدمات را به وسیله مقایسه آنچه که انتظار و توقع دارند با آنچه که ارائه دهنده خدمات، عملأ ارائه می دهد، ارزیابی می کنند. بنابراین کیفیت خدمات را می توان به صورت تفاوت بین انتظارات مشتریان از خدمات وبرداشت و درک انها از عملکرد واقعی شرکت تعریف شود. […]

پاسخ دادن

لطفاً نظرتان را بنویسید
نامتان را وارد نمایید