خانه مدیریت دلایل رشد اقتصادی ترکیه

دلایل رشد اقتصادی ترکیه

701
0
ترکیه

دلایل رشد اقتصادی ترکیه

دلایل رشد اقتصادی ترکیه:همواره دولت مردان ما از کشورهای منطقه و ترکیه سخن می گویند و تمایل دارند از این کشور ها به خصوص ترکیه جلو بزنند، اما به نظر می رسد که شناخت کافی از این کشور، دستاوردها و دلایل رشد آن در دست آنها نیست. مطالب ذیل با همکاری چند استاد و مشاور از دانشگاه های ترکیه نوشته شده است، امیدوارم سرآغاز بحث ها و عملکرد سازنده در کشور ما باشد.

اطلاعات کلی و آشنایی با کشور ترکیه :

ترکیه «هفدهمین» اقتصاد بزرگ دنیا است و «هشتصد و پنجاه میلیارد» دلار تولید ناخالص داخلی دارد.
«سومین» تولید کننده بیسکویت در دنیا است و «هفتمین» در لوازم خانگی است و …
متوسط سنی افراد آن ۳۱ سال و نرخ رشد تولید ناخالص آن «۵ درصد» است و همانند ایران ۸۰ میلیون نفر جمعیت دارد.

دلایل موفقیت ترکیه

البته بحث بر سر دلایل می تواند بسیار مفصل و طولانی تر از نوشته ذیل باشد که منتخبی از آن را برای شما در ذیل آورده شده است:

? قابلیت مدیریت در شرایط پیچیده:
ترکیه «اقتصادِ باز» را سال هاست تمرین می کند و شرکت ها در طول زمان با کالاهای وارداتی به رقابت و مبارزه پرداخته اند. تحقیقات نشان داده است که «علت اینکه امروز ترکیه دارای ۱۳ شرکت بین المللی است، به سبب آموزش ها، مبارزات و توانمندی هایی است که برای رقابت با کالاهای وارداتی انجام داده اند.»
این مبارزه علمی و اجرایی و همیشگی با کالاهای وارداتی آنها را توانمند ساخته است که پیچیده فکر و عمل کنند. برای مثال شرکت های ترک، هرکجا وارد می شوند تحقیقات بازار وسیعی انجام میدهند، مراکز تحقیق و توسعه خود را راه اندازی می کنند، خبره های صنعت و دانشگاه را به خدمت می گیرند و بر تکنولوژی های روز به میزان بالایی سرمایه گذاری می کنند.

? یادگیری فرهنگ بین المللی
شرکت های ترک یاد گرفته اند که شرکت های بین المللی در راستای یادگیری و تعامل بین المللی شکل می گیرند و اینگونه علاوه بر حل معضل بیکاری، ارز آوری وسیعی کرده اند. ترک ها نیز به تنوع و گوناگونی افکار و عقاید احترام گذاشته و آنرا به جای تهدید برای رشد، فرصت گونه می بییند.
ترک ها، خبره ها را در سطح بین المللی جذب کرده و پرورش می دهند. شرکت های ترک، ارزیایی عملکرد سنگینی را در سطح شرکت و دپارتمان و افراد دارند و پرسنل را تشویق و راهنمایی و همسو می کنند تا به اهداف بلند شرکت دست یابند.

? تصمیمات سریع و با کیفیت
ترک ها به اخذ تصمیمات مناسب در زمان کوتاه شهرت دارند و آن کلید موفقیت در بازارهای نوظهور می دانند.
ترک ها به لطف «دپارتمان های استراتژی و مدیریت ریسک» خود، تحلیل و تدوین و پیاده سازی استراتژی را همواره انجام داده و تصمیم گیری درست را عادت وار انجام می دهند.

? روحیه کارآفرینی و تفکر راجع به آینده:
بیشتر شرکت های ترک، چشم انداز مشخصی دارند، آنها به آینده فکر می کنند و دقیقا میدانند که ۵ سال دیگر کجا هستند. ترک ها روحیه کارافرینی بسیار بالایی را در خود ایجاد کرده اند. کار و تلاش برایشان یک ارزش است تا یک وظیفه و اجبار .

? تفکر طراحی:
ترک ها علاوه بر طراحی محصول، به طراحی کل «تجربه مشتریان» می پردازند. آنها نیاز مشتریان را به درستی با انجام تحقیقات بازار می فهمند و تجربه منحصر بفردی را برای آنها طراحی می کنند و از مشتری فیدبک گرفته و اصلاح می کنند.

ادبیات نظری رشد اقتصادی

پاسخ دادن

لطفاً نظرتان را بنویسید
نامتان را وارد نمایید