خانه اموزش ادبیات نظری کیفیت ساختاری سازمان

ادبیات نظری کیفیت ساختاری سازمان

122
1
ادبیات نظری کیفیت ساختاری

ادبیات نظری کیفیت ساختاری سازمان

ادبیات نظری کیفیت ساختاری سازمان:آزمون مر غوبیت کالا در سال ۱۴۵۶ میلادی جهت اطمینان از کیفیت کالاها در انگلستان مرسوم گردید. در سال ۱۹۲۰ دکتر والترشوهارت متخصص آزمایشگاه بل (مبدع چارت های کنترل) اعلام کرد که کنترل واقعی باید در فرایند تولید اعمال شود و نه فقط روی محصول ساخته شده، وی در سال ۱۹۲۴ کنترل کیفیت آماری SQC را مطرح و در سال ۱۹۳۱ کتاب مشهور خود را تحت عنوان “کنترل اقتصادی کیفیت محصولات تولیدی”  مشخص نمود. درسال ۱۹۲۹ در پی فعالیت های شوهارت دو دانشمند به نامهای “دوج ” و “رومینگ” جداول بازرسی کیفی محصولات را براساس روش های نمونه گیری ارائه نمودند.

ادبیات نظری کیفیت ساختاری سازمان

درسال ۱۹۴۶ سازمان غیرانتفاعی اتحادیه مهندسان و دانشمندان ژاپن تاسیس شد. همچنین جامعه کنترل کیفیت امریکا نیز تشکیل شد. از اواسط دهه ۱۹۵۰ تضمین کیفیت توسط ایشی کاوا ، پیشنهاد شد همچنین اتحادیه مهندسان و دانشمندان ژاپن اولین نشریه خود را تحت عنوان کیفیت آماری منتشر ساخت.

ادبیات نظری کیفیت ساختاری سازمان

در سال ۱۹۵۰ دکتر آرماند فیگتباوم تحولی در نگرش کیفیت ایجاد کرد و کنترل کیفیت فراگیر را جایگزین کنترل کیفیت آماری SQC نمود. در سال ۱۹۵۱ اتحادیه مهندسان و دانشمندان ژاپن جایزه دمینگ را با هدف افزایش سطح کیفی ژاپن بنا نهاد، سازمان هایی که سطح کیفیت فراورده ها و نحوه اداره سازمان خود را با ملاک های تعیین شده در این جایزه تطبیق دهند می توانند داوطلب شده و درصورت موفقیت در سنجش های مربوطه برنده جایزه شوند (سلطانی، ۱۳۹۰). جوران در سال ۱۹۵۴ برای اولین بار کنترل کیفیت از دیدگاه مدیریت را مطرح نمود. در سال ۱۹۷۰ کرازبی مفهوم ضایعات صفر را عنوان کرد (حسین زاده  و صائمیان، ۱۳۹۰).

در اواخر دهه ۱۹۷۰ امریکایی ها که متوجه پیشی گرفتن ژاپنی ها در تسخیر بازارهای جهانی شدند به فکر افتادند از مدیریت جامع کیفیت (TQM)  در مدیریت های خود استفاده کنند (محمد مصدق راد، ۱۳۸۹).

مسیر تکاملی فعالیت های مربوط به تضمین کیفیت در شرکت های ژاپنی به وسیله کوبایاشی مورد بررسی و مطالعه قرار گرفت. طبق این تحقیقات تضمین کیفیت در دهه ۱۹۵۰ اولویت اول را به بازرسی نهایی محصول قبل از بارگیری به مقصد مشتری می داد. در دهه ۱۹۶۰ این اولویت به اصلاح مستمر فرایند تغییر پیدا کرد. به طوری که بازرسی نیز به همین منظور به کار گرفته شد. در دهه ۱۹۷۰ تضمین کیفیت شامل مراحل محصول، مهندسی روش های ساخت محصول، خرید مواد اولیه، فروش، فعالیت های اداری و سایر بخش ها و قسمت های مهم تاثیرگذار بر فرایند تولید گشت. در دهه ۱۹۸۰ برنامه های کیفیت عمدتا متوجه ساخت محصولات بود و در دهه ۱۹۹۰ تاکید بر روی کیفیت بر سایر زمینه ها مثل واحدهای فروش و اداری معطوف گردید (موسی خانی،۱۳۸۷).

ادبیات نظری کیفیت ساختاری سازمان

شاخه‌ای از کنترل کیفیت است که شامل جمع‌‌آوری، تحلیل و تفسیر داده‌ها برای استفاده در فعالیت‌های کنترل کیفیت می باشد. کنترل فرایند آماری (SPC) و نمونه‌گیری برای پذیرش دو بخش اصلی کنترل کیفیت آماری ‌اند. از طرفی همه فعالیت‌های برنامه‌ریزی شده یا سیستماتیک ضروری برای دستیابی به اطمینان کافی درباره برآورده شدن نیازهای کیفی تعریف شده محصول یا خدمت را تضمین کیفیت می‌نامند.

ادبیات نظری کیفیت ساختاری سازمان

یک نظر

  1. […] کیفیت تعاریف متعددی دارد، ولی نکته مهم در بحث کیفیت،در خصوص اندازه گیری یا سنجش آن است، که این امر به دلیل ذهنی بودن کیفیت مراقبت ها برای استفاده کنندگان از مراقبت های بهداشتی ،بسیار مشکل است.زیرا استفاده کنندگان از خدمات،کیفیت را براساس عوامل مختلفی از جمله برداشت آنها از مهارت و تبحر ارائه کنندگان خدمت،میزان معلومات خودشان،تجارب قبلی استفاده از خدمت،تجارب دوستان و آشنایان،برداشت و تلقی آنها از محیط و فضای مراقبت و ارزشهای شخصی ، تعیین می نمایند. […]

پاسخ دادن

لطفاً نظرتان را بنویسید
نامتان را وارد نمایید